Hemmen

Hemmen telt met buitengebied ongeveer 400 inwoners. De kern van Hemmen maakt deel uit van een landgoed dat verder uit vrijstaande lintbebouwing, een kasteelpark, landerijen, bos en boomgaarden bestaat. De pittoreske kern ligt op een terp, rond een bijzonder kerkje. ‘Hier wordt de rust geschonken’, staat ingehouwen boven de kerkdeur. Het is illustratief voor het tijdloze karakter van Hemmen dat vele eeuwen bepaald werd door de heren Van Hemmen. Sinds 1931 wordt het landgoed beheerd door het Lijndensche fonds voor kerk en zending.

"Kasteeltuin Hemmen"

De heerlijkheid is ontstaan rond een kasteel dat vanaf 1375 in het bezit is geweest van het adellijke geslacht Van Lynden van Hemmen. Rond 1757 werd het kasteel vervangen door een landhuis genaamd het Kasteel. Aan het eind van de oorlog verschanste een groep SS’ers er zich en werd door het door de bevrijders volledig in puin geschoten. Diverse woningen, de smidse en de dorpsschool ondergingen hetzelfde lot. Zij werden in wederopbouwstijl vervangen. Van het Kasteel rest slechts een ruïne. De kasteeltuin is in oude staat hersteld.

Met de schilderachtige kern, de rijke historie, het bos, boomgaarden, het kasteelpark met de ommuurde tuin, uitgebreide wandelpaden, eikenlanen, velden en hagen, heeft Hemmen een bijzondere, authentieke uitstraling die veel mensen aanspreekt en verleidt tot een bezoek aan dit mooie stukje Betuwe. Sinds kort is er een zorgboerderij van de stichting Philadelphia. Een woon- en werkproject voor mensen met een verstandelijke beperking. Het verenigingsleven, waaronder een bloeiende toneelvereniging, concentreert zich in dorpshuis de Oude School.